Kolem okresu Blansko 2017
Celoroční etapovka pro chodce i běžce

Při vyhlášení běžeckého (i chodeckého) putování po hranici okresu Blansko KOB 2016 jsme vůbec netušili, jaká vlna zájmu se tím strhne. Během 11 etap jsme naběhali a nachodili celkem 10.000 kilometrů, 38 tvrďáků absolvovalo všechny etapy a získalo pamětní medaile, stránky na FB mají v současnosti na 530 sledujících a hlavně jsme společně zažili neopakovatelné chvíle a poznali krasné kouty našeho okresu. Původně jsme neplánovali, že by měl mít KOB 2016 nějaké pokračování. Jenže opakované dotazy, jak to bude příští rok a skutečnost, že na našem okrese je stále co poznávat, nás přiměla k vyhlášení dalšího ročníku.

4 etapy + jedna bohatýrská Vloni jsme akci vymysleli hlavně pro běžce, kterým nevyhovuje komercionalizace běžeckých aktivit, přicházející spolu s vlnou popularity běhání. Měla být alternativou setkávání těch, kteří nechtějí dokola objíždět stále stejná místa závodů, upřednostňují běh v přírodě a rádi poznávají nová zajímavá místa. Chtěli jsme ukázat, že za takovými nemusíme jezdit nikam daleko za hranice či dokonce za oceán. Přidali se chodci, dokonce i cyklisté. Společně jsme vytvořili partu Kobáků :-) Při KOBu 2017 budeme zase vycházet z běžeckých zvyklostí a tomu bude odpovídat délka etap 21 km (půlmaraton) i délka bohatýrské etapy 42 km (maraton). Už při zmínce o délce etap se objevily hlasy, že délka některé odradí. Délkou nechceme odradit, ale naopak přinést novou výzvu...

Začínáme v Boskovicích Okres má hranice jen jedny a ty už máme oběhnuté (kdo ne, tak to muže dohnat viz. popis etap). Na Blanensku a Boskovicku však k poznávání a objevování stále zůstává spousta zajímavých míst. KOB 2017 chce zůstat motivem k překonání přirozené osobní lenosti a přináší možnost tato „objevovaní“ sdílet s kamarády. Autor tras Olda Šperka tentokrát jednotlivé etapy navrhl tak, že starty i cíle jsou na jednom dobře dostupném místě a trasy vedou po turisticky značených nebo výrazných cestách. místě a dobře dostupné

Pravidla: Vlastně žádné nejsou, vše je na Tobě. Můžeš běžet jak chceš, s kým chceš a vlastně i kdy chceš. Společná je cesta a cíl. RUN FREE!

Závěrečná etapa startuje i končí na Klepačově u Statku Samsara. Je naplánována tak, aby učastníci po absolvování trasy půlmaratonu mohli navštívit PředRAJBAS, který začne v 16:30 hodin. Proto jsou společné starty (od parkoviště u Samsary) vyhlášeny na 11:00 hodin pro chodce a na 13:30 hodin pro běžce.

Popis trasy: Od parkoviště vyběhneme po po okraji lesa a napojíme se na modrou turistickou značku. Přes rozcestník Polom až na Pokojnou. Zde odbočíme vlevo na červenou značku. Stále stoupáme po lesní cestě až doběhneme na okraj Rudice k rozcestníku Hajce. Odtud po zelené, mineme kapličku, větrný mlýn v Rudici a stále po zelené sbíháme krásnou skalnatou scenérií k Rudickému propadání. Obrátka je u otvoru, kde Jedovnický potok mizí v podzemí, aby po 11 km vyústil u Býčí skály.

Běžíme zpět do Rudice a u obchodu COOP odbočíme vlevo na ulici Tumperskou. Nyní již po neznačené trase ke kapličce sv. Antonína. Těsně kolem ní běžíme po cestě uprostřed louky. Na konci cesta mírně stáčí vlevo dolů a napojuje se na širokou lesní kamenitou cestu. Pokračujeme po ní do kopce vpravo. Asi po 700 metrech se na chvíli napojíme na zelenou k rozcestníku Klostrmannova studánka.Ze zelené po 100 metrech odbočíme vpravo a napojíme se na cyklotrasu 5077. Po ní sbíháme až na silnici do Josefovského údolí.

Odbočíme vpravo a běžíme chvíli po silnici. U studánky Sv. Huberta vpravo odbočuje cesta kolem potůčku, protékající korytem. Stále po ní, až na křižovatku lesních cest. Odbočíme vlevo a vystoupáme na silnici vedoucí z Olomučan do Rudice. Silnici přeběhneme a pokračujeme po cyklotrase 5081. Trasa nás přivede na modrou značku po které jsme běželi od startu. Ta nás přivede zpět do cíle. Máme za sebou 21,2 km.

4. ETAPA: NAPŘÍČ OKRESEM BLANSKO

Start u turistického rozcestníku Pod Chlumy chodci v 11:00 hod., běžci v 14:00 hod.

Popis trasy: Pro Bohatýrskou etapu jsme vybrali termín, kdy je nejdelší den a tak i zbloudilí se snad dostanou do cíle za světla. Ale snad nebude kde bloudit, neboť cíl je vidět i z nejvzdálenějších míst. Startujeme u rozcestníku Pod Malým chlumem. Po červené značce se vydáme směr Lysice. Opatrně překonáme frekventovanou silnici a přes rybízové plantáže doběhneme do Lysic. Stále po červené, kolem zámku a dále Lysického potoka stoupáme ke Štěchovu. Zájemci si mohou udělat odbočku ke zřícenině hradu Rychvald. Krátký, ale strmý úsek po louce a vyběhneme rozcestníku Nad Štěchovem. Stále po červené seběhneme do Lačnova. V místě, kde se červená stáčí ostře vpravo a začíná stoupat tuto značenou trasu opustíme.

Pokračujeme seběhem po místní komunikaci, údolím, kolem požární nádrže. Stále kolem potoka, mineme dva rybníčky a po dvou kilometrech se napojíme na údolí Býkovky, kde vede žlutá turistická trasa. Po kilometru a půl doběhneme do Býkovic k rybníku, kde se nachází Porčův mlýn a kde je možné se občerstvit. Stále po žluté, údolím Býkovky doběhneme na silnici, která nás přivede do Černé Hory. Zde žlutou opustíme.

Pokračovat budeme po zelené. Přes kruhový objezd a Bořitov se po zelené blížíme ke Chlumům. Míjíme sousoší, vytesané Stanislavem Rolínkem v pískovci a přiběhneme opět k rozcestníku Pod Malým chlumem. První polovina trasy a 22,9 km je za námi.

I tentokrát pokračujeme po červené, ale obráceným směrem. Běžíme přes Oboru na Doubravici. Za železničním přejezdem odbočíme na ulici Sokolskou a na náměstí na cyklotrasu 5204.

Čeká nás čtyřkilometrové stoupání do Kuniček. U restaurace v Kuničkách odbočíme vlevo a po místní komunikaci se napojíme na zelenou a současně cyklo 5203. U odpočívadla odbočíme po cyklotrase vlevo a zelenou opustíme. Dál běžíme směr Újezd. Tam ale nedoběhneme. V místě, kde cyklotrasa ostře zahýbá vpravo, my pokračujeme seběhem kolem potoka Nešůrky. Překonáme několik brodů. Naštěstí jsou zde lávky. Kolem Doubravického hradu se napojíme na červenou a opět doběhneme k železniční stanici v Doubravici. Za přejezdem u křížku odbočíme vlevo na místní komunikaci.

Přes místní část Klemov se po polní cestě a křížku na kopci, který se jmenuje Horky napojíme odbočením vpravo na Archeologickou stezku Bořitova. Po ní přiběhneme k etišti a pokračujeme po silnici směr Obora. V místě, kde kočí pole na levé straně a začíná pás lesa, odbočíme vlevo. Kolem studánek přiběhneme na zelenou, po které jsme již běželi. Jen tentokrát budeme po zelené pokračovat až na vrchol Malého Chlumu. Cíl je u rozhledny. Druhá část měří 22,1 km. Máme tedy v nohách 45 km a čeká nás posezení s kamarády u táboráku s nocí ve spacáku pod hvězdami.

Startujeme z Veselice v neděli 23.4. v 9:30 hodin.
Délka tratě se opět přiblíží půlmaratónu. Zváni jsou běžci i pěšci, zázemí k odložení věcí před startem a k závěrečnému posezení u pivka či limonády poskytne klubovna místního Svazarmu.
Čas startu je v návaznosti na autobus z Blanska, který odjíždí 8:39 hod. a přijíždí do Veselice 9:04 hod.

Popis trasy:Trasa začíná ve Veselici na křižovatce pod kulturním domem. Kolem kaple sv. Antonína po neznačené cestě kolem rybníčků doběhneme do obce Suchdol. Zde se napojíme na zelenou turistickou trasu. Ta nás přivede do Pustého žlebu, který po chvíli opustíme. Naše zelená totiž pokračuje do kopce k rozcestníku Nad Pustým žlebem. Zde se kříží se žlutou, ale my stále po zelené směr Ostrov u Macochy. Po vyběhnutí z lesa se před námi otevře zajímavá část krasu Ostrovská plošina. Proběhneme oblastí, kde se pod námi nachází Amatérská jeskyně. Kousek od trasy vlevo mineme závrt Městikáď. To je místo soutoku Bílé vody a Sloupského potoka, kde se rodí Punkva. Množství závrtů je pro tuto oblast charakteristické. Před hřbitovem odbočíme vlevo, přeběhneme silnici a po neznačené cestě se napojíme na červenou. Budeme pokračovat odbočením vlevo stále po červené, kolem jeskyně Spirálka, Piková dáma , Stará Rasovna a Nová Rasovna. Zde se propadá již zmíněný potok Bílá voda. Kolem zříceniny hradu doběhneme k rozcestníku Holštejn. Zde odbočíme vpravo na žlutou. U Horního mlýnu odbočíme vlevo kolem vepřínu do údolí Holštejnského potoka. To je neznačená cesta. Po dvou kilometrech doběhneme na silnici spojující Šošůvku a Vysočany. Odbočíme vlevo směr Šošůvka a po 300 metrech vpravo na lesní cestu. Ta se po 150 metrech stáčí vlevo, takže neběžíme rovně. Seběhem se dostaneme do údolí Luhy. Napojíme se na modrou a přiběhneme do Sloupu. Ze Sloupu stále po modré do Vavřince. Zde se napojíme na žlutou odbočením vpravo a po 50 metrech vlevo. Po doběhnutí na cestu za obcí odbočíme ze žluté vlevo a po 200 metrech vpravo na další silničku. To abychom do Veselice nemuseli po silnici. Po proběhnutí lesíkem nás cesta přivede na silnici z Petrovic a odbočíme vlevo. Po vběhnutí do Veselice odbočíme první ulicí vpravo a ta nás přivede na místo startu, tedy i cíle. Zdoláno bychom měli mít 20,5 km.

Start bude stylově westernově "V pravé poledne". To však pouze pro chodce. Běžci, kteří půlmaraton stihnou rychleji, startují v 13:30 hod. Start a cíl je na stejném místě a ve zdejším Saloonu 1870 bude mimořádně otevřeno. Po doběhu se těšíme na posezení u písniček (hudební nástroje s sebou) a na promítaní a povídání Honzy Vlasáka o nejtěžším závodě na 1000 mil dlouhé trati napříč Česko – Slovenskem.

Souřadnice: start a cíl: 49.4949117N, 16.6831817E ve Westernovém městečku Boskovice

Termín společného běhu(není podmínkou): sobota 28.1.
Chodci: 12:00 Běžci: 13:30

Popis trasy: Zdejší zábavný areál se nachází v místech bývalého pískového lomu, obklopeného převážně borovým lesem. V místě vjezdu no městečka, na odbočce z cyklotrasy 5028 a modré značky začínáme a pokračujeme po cyklotrase. Na rozcestníku Doubrava odbočíme na trasu 5226. Téměř se dotkneme hráze vodní nádrže Boskovice. Bohužel je v zimních měsících zavřená, ale krátkou odbočku s hezkým výhledem udělat můžeme. Stále pokračujeme po cyklotrase, kolem střelnice sbíháme k Arboretu Šmelcovna. Přeběhneme most přes říčku Bělou a pokračujeme kolem silnice směr Boskovice.
Zajímavost: Na Šmelcovně končil v dobách minulých plavební kanál, jehož nepatrné zbytky se zachovaly kolem Suchého a zde se na pile zpracovávalo splavené dřevo. Kanál začínal v Horním rybníku mezi Suchým a Benešovem. V místě napojení na hlavní silnici od Prostějova odbočíme vlevo na cyklotrasu 5117. Po ní začneme stoupat. Cesta se klikatí a stoupáme po svážnici k rybníčku Domanka. Místy s pěkným výhledem na Boskovice a vesničky Malé Hané. Asi po dvou kilometrech je odbočka další cyklotrasy vpravo. Ještě ne, ale na tuto trasu se později napojíme.
Tři sta metrů za tímto rozcestníkem doporučujeme udělat odbočku. Strmá odbočka vlevo asi dvě stě metrů nás přivede na náhorní planinu a po pár krocích přes porost se nám otevře krásný výhled na Drahanskou vrchovinu a přehradu. Vesnice Hrádkov, Vratíkov, Okrouhlá, nebo Velenov. Vracíme se na původní trasu.
Míjíme rybníček Domanka a po 300 metrech odbočíme z cyklotrasy vpravo. Po levé ruce vidíme dlouhou lesní louku a protože je tento úsek turisticky neznačený, doporučujeme nastudovat mapu. Asi po jeden a půl kilometru bychom se měli ocitnout u hájenky nad Újezdem. Další místo s krásným výhledem, tentokrát na Českomoravskou vysočinu. Pokračujeme po neznačené cestě, ale docela významné podle mapy, až přiběhneme kolem vrcholu Lipka na již zmíněnou cyklotrasu 5229 a odbočíme vlevo.
Cesta se jmenuje Zlatnická. Zvlněná prochází kolem Třech rybníčků a Zlatnického hřbetu. Místo, kde byl před pár lety objeven stříbrný poklad, který se nyní nachází v Moravském zemském muzeu. Končí závorou a ústí na silnici do Újezdu. Pokračujeme sběhem po silnici, až na křižovatku v Pilském údolí, kde odbočíme vlevo na modrou kolem Bělé. Po ní až k rozcestníku Pilské údolí.
Čeká nás poslední dlouhé stoupání. Po červené se musíme dostat až na Boskovický hrad. Nyní už stále po červené seběhneme a po ulici Hradní se dostaneme k výjezdu z náměstí. O něco delší, ale s pěknou vyhlídku, vede červená po NS Hradní okruh do stejného místa. Lze také z Hradní ulice nahlédnut židovskou branou do Židovského města.
Nyní už jen ulicemi Sušilova, Šemberova, Křižíkova a Sv. Čecha dokončíme etapu do místa startu. Máme za sebou něco přes 21 kilometrů a čeká nás teplo v Salonu 1870 :-)