KOB 2019
S pohledem z rozhleden

Další ročník poznávání, běhání a putování Kolem Okresu Blansko zaznamená další kilometry etapových tras, ale také metry nad zemí. Pohled z výšky čtyř rozhleden umožní pozorovat naši oblíbenou krajinu z nové perspektivy.

V roce 2016 jsme při vyhlášení běžeckého (i chodeckého) putování po hranici okresu Blansko opravdu netušili, jaká vlna zájmu se tím strhne. Tehdy jsme při 11-ti etapách dohromady naběhali a nachodili nejméně 10.000 kilometrů a obdivuhodných 38 nejzdatnějších tvrďáků absolvovalo všechny etapy. Pamětní medaile nebyly jedinou odměnou. V cíli jsme se všichni stali bohatší o spoustu zážitků a o poznání krásných koutů hranic našeho okresu. Původně jsme neplánovali další pokračování, ale opakované dotazy, jak to bude příští rok a skutečnost, že na Blanensku a Boskovicku je stále co poznávat, nás přiměla k vyhlášení dalšího ročníku. Následoval KOB 2017 a KOB 2018 a s nimi také obnovená tradice Svatojánské noci na Malém Chlumu.
Letos opět nahlédneme i za hranice blanenského okresu navíc s pohledem do daleka. Rozhledny jsme vybrali buď nové, nebo pro někoho méně známe, nebo prostě něčím zajímavé.
Co nás čeká:
KOB 2019 = 4 etapy, 4 rozhledny a Svatojánská noc

1. etapa: Burianova rozhledna (Milenka), Rudka u Kunštátu, 31.3.2019
Bájní Blaničtí rytíři, boty našeho prvního prezidenta i krásná vesnička Lhota u Letovic.
2. etapa: Rozhledna Kopaninka, Repechy, 19.5.2019
Nedávno zbudovaná slibuje výhledy na východ a sever Moravy včetně Pradědu.
3. etapa: Rozhledna Malý Chlum, Obora, 23.6.2019
Nejlepší místo pro SVATOJÁNSKOU NOC, nemůžeme být nikde jinde!
4. etapa: Rozhledna Horní les, Rovečné/Nyklovice, 8.9.2019
Na nejvyšším bodě Hornosvratecké vrchoviny je jedno z nejkrásnějších vyhlídkových míst.
(změna termínu vyhrazena)
Závěrečné setkání bude součástí akce PředRAJBAS na Samsaře, Klepačov, 25.10.2019

KOB 2019 chce zůstat motivem k překonání přirozené osobní lenosti a přináší možnost sdílet s kamarády „objevovaní“ neznámých míst.
Pravidla: Vlastně žádné nejsou, vše je na Tobě. Můžeš běžet jak chceš, s kým chceš a vlastně i kdy chceš. Účast na společném startu není podmínkou, uvítáme hlášení o zdolání tratě (stejně tak není podmínkou zdolání na jeden zátah) na e-mail: kolemokresu@seznam.cz (uvádí se jméno a příjmení, ročník narození, bydliště nebo oddíl, den zdolání a dosažený čas). Těšíme, že na stejnou adresu budete posílat nejen vaše připomínky a další náměty, ale i fotky, filmy, zážitky. Pro účastníky všech čtyř etap vyrobíme pamětní dárek. Společná je cesta a cíl.
Akci jsme vymysleli původně pro běžce, kterým nevyhovuje komercionalizace běžeckých aktivit, která přišla s vlnou popularity běhání. Je alternativou setkávání těch, kteří nechtějí dokola objíždět stále stejná místa závodů, upřednostňují běh v přírodě a rádi poznávají nová zajímavá místa. A chtěli jsme ukázat, že za nimi nemusíme jezdit nikam daleko za hranice či dokonce za oceán. Přidali se chodci i cyklisté a společně jsme vytvořili partu Kobáků :-)

Všechny aktuality najdete na .

TABULKA ÚČASTI
Společné starty jsou příležitostí užít si KOB 2019 v partě, ale vyrazit může každý s kýmkoli kdykoli. Také letos plánujeme závěrečný večírek s oceněním úspěšných absolventů všech etap, proto jsme zřídili tabulku. Budeme rádi, když zápisů bude přibývat. Zprávy o zdolání (jméno, bydliště nebo oddíl, datum) posílejte na e-mail: kolemokresu@seznam.cz

Z historie:
KOB 2016
KOB 2017
KOB 2018

Na první etapě by neměl nikdo zabloudit, protože je trasa vedena po značených trasách.
Začínáme u železniční stanice Svitávka. Po žluté se vydáme do Sebranic. Zde stojí za zhlédnutí dům s unikátní patrovou přístavbou (žudrem), který stojí na šesti trámech. Dále kolem potoka Sebránek na rozcestník Pod Strážným, na jehož vrcholu jsou pozůstatky hradu. Odbočíme na zelenou a přiběhneme ke kunštátskému koupališti. Kunštát je město známé keramikou a jsou s ním spojena jména Jiří z Poděbrad, František Halas, Ludvík Kundera a další. Za návštěvu stojí zámek, nebo hrnčířský jarmark.
Z rozcestníku pokračujeme po modré směr Rudka. Jsme u hlavního cíle této etapy. Jen pozor. Celý areál, tedy jeskyně Blanických rytířů s rozhlednou má polední přestávku mezi 12:00 a 13:00. Všechny informace o tomto zajímavém místě najdete zde.
Od areálu pokračujeme stále po modré, proběhneme vesnicemi Nýrov a Lhota u Letovic. Za ní ostrý seběh a jsme u cíle etapy 15 km dlouhé na vlakové stanici Letovice zastávka.
Společný start (není podmínkou): neděle 31. března v 10:00 hodin

Mapa v GPX

Druhým letošním cílem je rozhledna Kopanina. Společně odstartujeme v neděli 19.5.2019 v 11:00 hodin, přímo u rozhledny, která se nachází kousek od Pensionu Lada v Repechách. Je to sice trošku za hranicí okresu Blansko, ale opravdu nedaleko. Z trasy vedoucí po hranicích okresu jsme běželi přes Vysočany a ty jsou blízko. Obec Repechy, stejně jako Bousín a Drahany, leží na kraji Vojenského újezdu Březina. Hluboké lesy, náhorní planiny, všude daleko…. Někteří znají vesnici z cyklotoulek, protože tudy vede cyklotrasa přes vojenský prostor od Plumlova. Naše trasa ale povede jinudy.
Popis trasy:
Začneme společným výstupem na rozhlednu. Rozhledna je vyrobená ze smrkových kmenů z Repešského žlebu s kovovým schodištěm a je 22 m vysoká. Bylo veřejnosti otevřena teprve v listopadu 2018. V době vzniku nebyla výstavba rozhledny zaplacena, spolek chce dluh splatit ze vstupného a prodeje 83 schodů, na kterých jsou nerezové tabulky se jmény podporovatelů. Vidět je daleko. Na Hanou, Jeseníky, Javorníky, Hostýnské vrchy, Beskydy, či dokonce Malou Fatru a ….jadernou elektrárnu Dukovany.
Z rozhledny se polními cestami napojíme na zelenou turistickou trasu, vedoucí do Malého Hradiska, až k rozcestníku Skřivánkov. Dále po červené do údolí Hloučely, kde ze značky odbočíme vlevo na neznačenou cestu. Hloučela je říčka, která napájí Plumlovskou přehradu. Překonáme několik brodů a doběhneme k rozcestníku Pod Sečí. Zde už opět po červené. Stále údolím podél Hloučely. Kolem Lipovského Mlýnu, několika brodů, nyní už na potoku Zábrana, přiběhneme zpět k rozcestníku Skřivánkov a po stejné trase zpět k pensionu u rozhledny
Ze zajímavostí na trase stojí za navštívit Keltské oppidum Staré Hradisko. Jedná se o nejvýznamnější keltské sídlo na Moravě, které bylo opevněno mohutnými hradbami. Dodnes dosahují hradby výšky 6 metrů. Oppidum leželo na důležité obchodní cestě - Jantarové stezce. Je to malé dobrodružství, protože cesta vede skrz ohradník se stádem pasoucích se krav, občas hrozivě vypadajících.
Trasa měří 16,4 km. Start i cíl: 49.4609561N, 16.8782294E
Poznámka: Kdo by si chtěl trasu prodloužit na cca 20 km, tak může. Pokud pod Hradiskem budete kopírovat po cestách potok Zábrana, doběhnete do Repech také a to kolem Protivanovského mlýnu, rybníčků a větrných elektráren.

Mapa v GPX

Již potřetí se v tento den sejdeme na Malém Chlumu a společně prožijeme Svatojánskou noc. Trasu bude možné proběhnout (i projít či jakkoli zdolat vlastní silou) v kterýkoliv jiný termín, ale to však přijdete o magické kouzlo tohoto setkání. No a taky o sběr kontrolních kartiček, které budou umístěny jen pro tuhle příležitost.
Start opět z Hutě Sv. Antonie, odtud k rozcestníku pod Chlumem, chvíli po úpatí Velkého Chlumu, kde se napojíme na Archeologickou stezku Bořitova. V oblasti se nachází skalní reliéfy sochaře Stanislava Rolínka. Jde o: Sousoší husitských bojovníků, Spící dívka, Hlava vojáka, Hlavy bojovníků a Hlava lva. U každého reliéfu si vezmete známku, umístěnou viditelně poblíž s pořadovým číslem 1 až 5. Všichni už byli na vrcholu Malého chlumu, kde je cíl naší trasy. Málokdo však byl na vrcholu Velkého Chlumu. Letošní trasa nás tam zavede. I zde bude umístěna známka. Z vrcholu už jen dolů a do cíle pod rozhlednou na Malém Chlumu.
Trasa je dlouhá 11 km. Nezapomeňte spacák a něco k jídlu a pití, akce je tentokrát od večera do rána :-)

Opět se vydáme za humna okresu Blansko. Start 4. etapy je v neděli 8. září v 11:00 hodin v Rovečném. Vyrazíme z místa, kde červená turistická značka opouští silnici vedoucí do Víru (u obchodu Agrotes). Červenou však vzápětí opustíme a po polní cestě běžíme nejkratší cestou k rozhledně. Pozor, asi po kilometru musíme překonat ohradník. Pro cestu na rozhlednu doporučujeme nastudovat mapu. Od rozhledny pokračujeme po modré přes vesnici Chlum. Za vesnicí odbočíme na cyklotrasu 5218. Z cyklotrasy odbočíme, opět je třeba sledovat mapu a napojíme se na červenou turistickou trasu. Krátce odbočíme na vyhlídku Klubačice a po červené seběhneme do Víru. Na silnici odbočíme vlevo a pokračujeme po zelené k rozcestníku Nad Věstínem a pokračujeme do vesnice Malé Tresné. Do cíle u obecního úřadu v Rovečném doběhneme po silnici.